(Varoitus! Kannattaa lukea pienellä trollausmielialalla, sillä
siinä samaisessa mielentilassa ja unenpuutteella höystettynä tämä on
kirjoitettu. Ettei kukaan turhan tosissaan lue.)
Koska olen
laiska ja taas vaihteeksi saamaton ihminen niin hyvin toivotan näin
hieman jälkikäteen eri juttunsa yhteydessä hyvät joulut kaikille ja
pahana ihmisenä länttään jonkun toisen piirtämän kuvan tähän joka
hienosti siirtää aiheen joulusta siihen mistä ajattelin kirjoittaa:
 |
Geoffreyllä
ja Kieranilla on taas hubaa. (klikkaa kuvasta kuvan piirtäjän
tunnuksille, ja kaikkihan käyvät siellä etteivät luule et olen muka
piirtänyt tän) |
Kas niin kaikki kuulijat, päivän aiheena on
Fire Emblem!
Jos joku ei tiedä kyseistä nimeä, lyhyt yhteenveto; Fire Emblem on
tähän mennessä 13-osainen taktiikkapohjainen pelisarja, joissa
jokaisesta löytyy sota, uusi (tai yhdestä aiemmasta pelistä tuttu)
manner/maailma ja pelaajan tulee hakata toinen valtio joka on yhtäkkiä
muuttunut pahaksi ja päättänyt valloittaa parit muut maat. ...Ainakin
oman käsitykseni mukaan näin, olenhan vain pelannut kahta ja nähnyt
pelattavan yhteensä neljää kolmestatoista.
Siinä mielessä FEt
eroavat muista vuoropohjaisista japsipeleistä siten, että aseissa on
käyttöraja (huonoissa yleensä 40 kertaa, parhaissa 5) ja aina pitää olla
kaupassa ostamassa uutta kun vanhat loppuu, ja pelissä tietyn rajan
ylitettyään saa koko ajan olla tuskailemassa kun jollekin hahmolle
kasautuu kesken kentän kaikki aseet, joissa on enää yksi tai kaksi
käyttöä jäljellä. Yritä siinä sitten hakata yhdessä muutamassa vuorossa
tuhatpäinen pahisläjä ennen kuin ne omalla vuorollaan hakkaavat sinut!
Tämän lisäksi tallennusmekaniikka aiheuttaa päänvaivaa. Toisessa
pelaamassani FE:ssä (numero 9, Path of Radiance, jossa kyllästyin
kentän..14 kohdilla...) tallentaa pystyi kenttien välissä sekä yhden
kerran kentän aikana niin, että kun tallennuksesta jatkoi niin se katosi
ja kuoleman korjatessa joutui ottamaan koko kentän uudestaan.
Seuraavaan numeroon, kymppiin eli Radiant Dawniin asia korjattiin
ilmesesti niin että tallentaa pystyi milloin vain ja kuinka useasti
tahansa kesken kentän. Sitten taas toisessa pelaamassani (numero 8,
Sacred Stones) oli tämä sama tallennustapa eli milloin vain ja kuinka
useasti haluaa, mutta siihen liittyi eräs hyvin paska juttu. Peli
nimittäin tallensi automaattisesti ilmeisesti jokaisella - tai ainakin
joka toisella - tapahtumahetkellä. Tämä siis tarkoitti sitä, että jos
sammutat kesken kun pahis on juuri hakannut kuoliaaksi jonkun hahmosi,
kun jatkat kentänkeskeistä tallennusta niin se jatkaa juuri sopivasti
siitä kun se pahis on juuri hakkaamassa hahmoasi. Ei kivaa. Vedä siinä
sitten joku tappajakenttä viiskyt kertaa alusta!
|
Ashnard vahtii, ettei merkintään tule liikaa tekstiä putkeen ilman kuvia. FE 9:n pääpahis btw. |
Tästä
hahmojen lahtautumisesta päästäänkin itse hahmoihin, joihin yllättäen
keskityn. Sarjan jokaiseen peliin on ympätty tajuton määrä hahmoja,
etenkin jos lasketaan kaikki npc-hahmot (paitsi randomit kyläläiset jne)
mukaan, mikä tarkoittaa upeiden vaatetusten ja valinnanvaikeuksien
kirjoa, kun tappeluihin saa valita vain sen rajatun määrän hahmoja eikä
kaikkia ole viisasta tappeluttaa tasaväkisesti loppua ajatellen. Tähän
lisätään vielä sekoittamaan se realistisuus, että kerran tappelussa
kuollutta hahmoa ei voi enää käyttää (juonelle tärkeät hahmot poistuvat
käytöstä mutta hyppelevät mukana muuten) - ja kuvitelkaa tilanne, kun
pitkän, puuduttavan ja vaikean kentän ihan lopussa joku kupsahtaa. Siinä
saa sitten kiristää hammasta ja joko kestää hahmon kuolema (etenkin kun
esimerkiksi myöhemmin muut puhuvat sen kuolemasta tai se mainitaan
loppuyhteenvedossa) vai ottaa uusiksi, etenkin kökömmän
tallennustilanteen omaavissa peleissä. Yleinen linja on ollut että
kaikki pidetään hengissä, ja sen yhden kerran kun Sacred Stonesissa olin
rättiväsynyt yhteen kenttään ja annoin viime metreillä tapetun
Rossin pysyä vainaana, kaduin sitä älyttömän pitkään. Asiaa ei myös suinkaan helpottanut siskon syyllistäminen asiasta. ._.
Mutta!
Nopea hyppäys vielä syvemmälle aiheeseen; erilaiset hahmotyypit.
Sarjassa on monia eri ammatteja hahmoille ja yli kymmenleveliset yleensä
voi muuttaa korkeampaan ammattiin. On perinteistä maagia ja soturia,
palkkatappajaa ja varasta, miekkamiestä, paladinia, jousiampujaa.. Mutta
nyt en keskity suoranaisesti siihen, vaan suuntaan näkökulman hieman
enemmän cosplayn suuntaan - hahmotyypit vaatetuksen perusteella. Ja
koska oma cosplayharratukseni on lähtökohtaisesti "kivalla tyypillä on
kivat vaatteet"-pohjainen, nappasin ensin lempihahmojani (ja samalla
niitä joita haluaisin myös cossata) ja niiden pohjalta tein jaottelun
asutyyppeihin. Tässä myös huomaa Fire Emblemien kaavamaisuuden, vaikka
hahmoja onkin vain kolmesta pelistä; nopean tutkailun perusteela
samantyylisyys on aika lailla kaikissa peleissä.
Kategoria 1: Panssaria panssarin päälle
 |
Kieran ja Geoffrey (Radiant Dawn) |
 |
Petrine (Path of Radiance), Haar (Radiant Dawn), Minerva (Shadow Dragon) |
Tyypilliset ammatit: paladin, wyvern rider, pegasus knight, warrior, general..
..eli kaikki panssaria omaavat ainakin
Black Knightiin
asti. Jos ei tykkää panssareista, älä koskekaan peleihin. Jos rakastat
niitä, eikun kimppuun! Niitä nimittäin riittää; monilla on vähintäänkin
jonkinmoinen olkasuojus, useilla enemmänkin. Tämä on kerrankin ehkä
looginen ratkaisu, toisin kuin ratsastajatyttöjen minihameet, sillä
panssarihan suojaa oikein loistosti teräviltä asioilta. Sitä kuitenkin
tuppaa kertymään monillekin hahmoille melko lailla, virallisten tankkien
eli sotilaiden lisäksi ratsastaville teränheiluttajille - kakki viisi
kuvassa olevaa hahmoa ratsastavat, kolme hevosella ja kaksi wyvernillä
(lohikäärmeen tyyppisellä otuksella, mutta ei kuitenkaan lohikäärmeellä -
kunnon loharit ovat ihan eri asia). Lisäksi mitä korkeampi "arvo" tai
ammattiluokka on, sitä krumeluurimpi on suojausvarustuskin. Esimerkiksi
Kieranin asu on Path of Radiancen alussa
tällainen,
sitten luokan vaihtuessa se on astetta coolimpi (toisista ammateista ei
ole kuvia), ja ylhäällä oleva otos on Radiant Dawnin alkupuku, jolloin
hän kuuluu Holy Guardiin. Aika mäheetä. Ja ihan varmasti sitten, kun
osaan tehdä panssareita, niihin yksityiskohtia ja rypyttää niitä
kauniisti, niin ihan varmasti teen Haarin ja Minervan. Ihan varmasti!
Kategoria 2: Kaapumiehet ja minihamenaiset
 |
Knoll ja Arthur (Saced Stones), Rhys (Radiant Dawn) |
Tyypilliset ammatit: mage, cleric, monk, pegasus knight, naisilla mikä tahansa, korkea-arvoinen npc-hahmo..
Kaikki
varmaan tietävät, että tietyissä yhteyksissä miehillä on runsaasti
päällä ja naiset juoksentelevat minihameissa (esimerkkinä japanilaiset
koulupuvut)? Sitä on myös Fire Emblemissä. Etenkin taikaa käyttävillä se
tuntuu olevan enemmänkin sääntö kuin mitään muuta - harvoja poikkeuksia
ovat ainakin pidemmän hameen omaava
Lute ja
Calill,
joka, no, on samassa asiassa mutta eri näkökulmasta. Miehillä taas
näkee paljon useammin nilkkamittaista kaapua tai kaapu-housuyhdistelmää,
missä ei sinänsä ole mitään valittamista. Siveelliset miehet.. Ja onhan
kauniisti laskeutuva kangas hienon näköistä. Ja hulmuaa hienosti
tappeluissa!
Tässä
kolmen kuvasarjassa tulee myös hyvin esiin pelisarjan toistuvat hahmot -
Arthur ja Rhys, köhköh. Eikä suinkaan jokaisesta pelistä löydy sekä
vihreää että punaista ratsastajasotilasta.....
Kategoria 3: Liehu, lärpäke, liehu
 |
Ewan ja Colm (Sacred Stones), Tormod (Radiant Dawn) |
Tyypilliset ammatit: mage, thief, ..oikeastaan mikä tahansa....
Ehkä
suosikkiasiani Fire Emblemin hahmosuunnitelijan/-suunnittelijoiden
tuotoksissa - hulmuavat, heiluvat asiat! Viitat, kangaspalat, narut,
äärettömän epäkäytännölliset ja epäloogiset ja tarpeettomat jutut, jotka
näyttävät hienolta kuvissa. Me likes! Tähänkin voisi heittää about sen
miljoona esimerkkiä -
Sothe,
Bastian,
Astrid,
Soren,
Mist,
Tibarn....
Todella monelta hahmolta löytyy jotain uloketta, josta vihollinen saisi
helposti kiinni ja vähän mätettyä miekalla mahaan - ellei sitten ole
kaukoaseiden käyttäjä. Ilmeisesti ne ovat liian cooleja jättää pois, ja
onhan se nyt aika pieni epäloogisuus jos katsoo yleiskuvaa. Ja ketään
tuskin häiritsee kivat heiluvat tilpehöörit! (Kuvasarjan eka, Ewan,
kuuluu mekein myös minihamemaagikastiin. Sillä nyt vain sattuu olemaan
mini
shortsit.)
Kategoria 4: Sulkaa, karvaa ja suomua hyvin sekalaisesti
 |
Ranulf, Naesala ja Nailah (Radiant Dawn) |
 |
Koska Rajaion (Path of Radiance) oli ainoa näistä joilla oli pieni kuva, saa hän pitää haamunaamansa seuranaan, hoo! |
Kategorian
nimi siitä, kun kaikki kuvissa olevat sattuvat olemaan laguzeja
(omaavat ihmis- sekä eläinmuodon, oma lajinsa) - Ranulf on (sininen!)
kissa, Naesala korppi, Nailah susi ja Rajaion lohikäärme. Tietty on myös
kaikkea muuta kuin laguzeja, siis kaikki muut joille nyt en omaa
kategoriaansa tehnyt. Hip hip!
Kauniisti tiivistettynä: Perkele,
miksi Fire Emblemeissä on niin paljon pirun hienoja pukuja, ihmisikä ei
riitä kaikkien cossimisesta haaveilemiseen! Näihin kuviin, näihin
tunnelmiin:
 |
Naesala's smexy hair flip, now in 3D! |
http://serenesforest.net/media/fe9illust/m/sothe.jpg